I.K.R.A.M
TERIMA KASIH & SELAMAT DATANG
I.K.R.A.M

ikatan kasih rumpun anak-anak melayu || IKRAM UiTMPP


You are not connected. Please login or register

Air tangan orang yang meninggalkan solat

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Air tangan orang yang meninggalkan solat on Fri Jul 09, 2010 10:12 pm

Ash


Tengah seronok
Tengah seronok
Air tangan orang yang meninggalkan solat - Lebih hina dari air kencing anjing hitam
AIR TANGAN ORANG YANG TAK SOLAT

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as. Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak.


Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita.

Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak ' kan ? Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia.. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik.

Beware (berhati2) apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as. Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu" .

2 solat...solat..solat.. on Sat Jul 10, 2010 1:55 am

d-la


Baru Merayau
Baru Merayau
sesungguhnya solat itu sangat-sangat penting, semoga kita semua sentiasa istiqamah dan pelihara solat..kita.. sebab solat itu tiang agama............ Subahanallah........ sama2lah muhasabah diri... Sedih sangat

http://murfadhilah-seindahmuslimah.blogspot.com

3 Re: Air tangan orang yang meninggalkan solat on Mon Jul 12, 2010 1:53 am

Ash


Tengah seronok
Tengah seronok
semasa nabi dlm peristiwa Isra' mikraj,nabi trlihat se0rg laki yg mnghantukkan kepalanya ke batu smpai pcah kpalanya dan kmudian prkara itu diulang2.nabi brtny kpd jibril apakah d0sa dia di dunia?jwb jibril "dia MELALAIKAN solat"

4 antara sebab solat tidak berkualiti... on Tue Jul 13, 2010 4:23 pm

awecloud


Gang!!!
Gang!!!
adakah disebabkan makan diluar(warung2,kedai makan atau seantaradengannya) mengkibatkan hati kita juga kotor? bukan masalah KFC atau McD yang mnjadi isu, tetapi si penyedia makanan yang tidak solat menjadi ISU parah, kalau si pemasak nasi xsolat... kita y makan ni pulak mnjadi mangsa kotor tangan mereka... wallahualam

http://www.kelajuankehidupan.blogspot.com

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum